Negr naruby
Procházím vesnicí. Směrem k
Mswiswi. Už po milionté. "Mzungu! Mzungu!" Z domků se
nabaluje hrozen dětí a přidává se k prvnímu hulákači.
"Mzungu! Mzungu!" Některé to ještě ani neumí říct.
"Mžungu! Mžungu!" Některým se představuju jménem snad
pokaždé, když procházím. "Mzungu! Mzungu!" Prostě ze
mne čokoládová kráska nebude. "Mzungu!" Je tady zas ta
bílá.
Vlastně je štěstí, že v jazykovém
vývoji zvítězila tato verze oslovení. Sice je odvozena od výrazu
pro "cestovat, obcházet, točit se, otravovat" a tak, ale
ještě mohli vyhrát masajové s jejich nelíčeným údivem nad
kalhotami cestovatelů. "Ten, kdo vězní své větry."
Opravdu lichotivé, že? Tolik encyklopedické okénko.
Rázem mám trochu jasnější
představu o pocitech Afričanů, pokud po nich někdo hází
"negry". A přitom naše místní označení stále ještě
není tak zlé. Je vlastně celkem neutrální, záleží na
kontextu. A také na tom, v které fázi zpracovávání vlastní
divnosti se nacházíte. Když uslyšíte "mzungu" poprvé,
a dozvíte se, že je určeno vám, máte vlastně tak trochu radost,
že vás berou na vědomí. Pak vás naštvou na nádraží
autobusoví nadháněči. "Kam jdeš, mzungu?" A přitom se
vás pokouší natlačit právě do jejich dopravního prostředku.
Jednou se na mojí přítomnost ve voze naopak řidič takto pokoušel
lákat další pasažery. Neodbytný pocit kořisti je tady. Po trhu
se také bez "mzungu" v patách neprojdete. A nakonec jste
skutečně vděční za každého, kdo použije jiné oslovení, nebo
se vás dokonce zastane a houkne na jiné místní, že takhle teda
ne.
Občas to na vás, hlavně ze začátku,
zkoušejí vaši sirotčincoví pidižvíci. Po ruce je celkem účinná
zbraň. Ten bonbon, křídu, nebo co vlastně chtěli, nedostanou.
Tááák! Mé jméno je krutý trest. Na cizí aplikuju tři metody.
Ignorování, vytrvalé zdravení, aby museli taky, nebo: "Jmenuju
se Marie, ne Mzungu. Jak se jmenuješ Ty?" A za týden, až
půjdu kolem s novým blogem, tak znovu. Vlastně můžu být ráda,
že nejsem zas tak často "mchina". I to se občas
zaslechne. Jsme pro ně totiž všichni bílí úplně stejně, my,
spolu s plochonosými Asiaty.
Jako bílí jste zcela samozřejmě
ověnčeni spoustou předsudků. Už v gramatickém cvičení z
angličtiny se objevuje k doplnění věta o tom, že nikdy nikdo
neviděl bílou ženu nést dítě na zádech. Občas vás i zcela
cíleně schovávají. Jako bílí máte totiž samozřejmě peníze.
A když se sestra Epi rozhodne, že letos větší část pole nechá
zorat, protože s motykami se stejně i tak ještě nablbneme dost,
proběhne následující dialog: "Joseph šel na pole, už tam
orají." "Fajn, jdu tam." "Ne, ty se tam
neukazuj! Kdyby viděli, že máme bílou, řekli by si o víc."
Fajn. Takže mám úkol. Nebýt vidět.
Další den naopak na pole ráno
vyrážím. Chce to rozkopat půdu kolem těch pár stromů a upravit
kraje. Další předsudek je tu. Žádám si motyku a Abu na to:
"Dneska je to určitě poprvé, co budeš pracovat s motykou..."
"Ne, to teda není. V Evropě máme zahrady. Máme i motyky."
Abu si stejně počká, až pod jeho soustředěným dozorem pětkrát
kopnu do půdy, a teprve pak překvapeně zvolá: :"Good!"
Stejně tak mi o den později ukazuje Violet, jak se pracuje s
hráběmi, než mi je přenechá k rozhrabávání rygolů. A pár
starších vesničanů se přichází zblízka a nahlas podivovat, že
na tom poli opravdu jsem. O další den později mi babu Simwaba,
všetečně aktivní stařík, který mě prohlašuje za svou
manželku, třese rukou na znamení díků, že místní učím, že
i mzungu něco dělá. Navzdory tomu, že zde mají bílí
dobrovolníci od Bez mámy tradici. Předsudek je předsudek.
Hnůj na hlavě ale opravdu neodnesu...
Pod poeticky znějícím výrazem "mbolea" najdete uschlé
kravince smíchané s hlínou, které se skvěle hodí do každého
důlku v poli, připraveného pro setí kukuřice. Nesmrdí. Ale v
pytli od cementu jsou nepředstavitelně těžké. Aniž bych věděla,
že se řítím vstříc pekelné posilovně, vyrážím v žabkách
přes pole plné bodlinatých kytek. Pytle tam u jedné ohrady už
čekají. Já náklad skoro neuzvednu. A svět se začíná smát.
Zatímco Joseph i Donaldia mrsknou pytel na hlavu a už se hrnou, já
klopýtám mezi domky s pytlem v náručí, zatím ještě pár kroků
před nimi. Donaldia nevydrží, doběhne mne a můj pytel vyšvihne
vzhůru na mou hlavu. Rázem se mi nohy zkrátily o čtyřicet
centimetrů a modlím se, abych se doploužila z dohledu vesnice
dřív, než se mi zablokuje krk. Musím obejít místo, kde se
čepuje voda, přejít prašnou silnici, okolo sebe slyším samé
"pole", jakože litují, přitom se všichni koukají, moje
energie na zdvořilé poděkování není nekonečná, jenže
konvence se musí ctít, jasně, že se jich pár směje, já
zrychluju. Musím aspoň za ten nejbližší dům. Tam mi pytel z
hlavy prostě upadne. Dál ho nesu zase jako batole. V náručí. A
na posledních pár desítek metrů mi ho Donaldia sebere, se svým
pytlem totiž už doběhla. " Máte v domově kolečko? Tam by
se vešly čtyři pytle najednou." "Kolečko? Máme. To je
skvělej nápad." A dál se vše nosí na hlavě. Velká Anna s
sebou náhodou vzala kýbl. Tak nafasuju ten. Je to dost možná jen
čtvrtinová váha pytle a stejně toho mám plné kecky. Respektive
ty žabky, co se více a více zespodu podobají kopačkám, jen ta
podrážka je tenčí a ostny mi to nedarují. A nosím kýbl tak
hrdě, jak je to jen možné... Druhý den se jde pro hnůj do jiné
ohrady. Já v holinách. Anna bosky. Kolečko máme s sebou. Raduju
se. Předčasně. Stejně se zase plní pytle, nosiči odbíhají, já
dostávám kýbl. Udělám jednu otočku a kolečko stále stojí
nevyužité. "Abu, teď mi naplň tohle." Vhodí dvě
lopaty. Nestačí mi to. Vhodí dalších pár. Chci víc. Trochu si
mě měří, ale přidá. Mám zarovnáno a jedu. Do háje, kolečko
je celokovové, těžké samo o sobě, navíc nesedí v ose. Ale
tohle nevzdám. Ruce skoro vykloubené, pokouším se o úsměv,
obzvlášť, když míjím Josepha, co se už zase tlemí. A dojedu.
A pak ještě jednou, aby to nevypadalo, jako že to nebyl dobrý
nápad. Ono totiž stačí, aby se kolečka pak chopil Ajubu. Odveze
ho plné a ještě se dvěma pytli navrch. Takhle nějak jsem to
chtěla. Už mám zase kýbl, ale teď už spokojeně. Večer se
Joseph prohýbá smíchy v pase, když popisuje, jak vynalézám nové
styly přepravy. No a? Určitě vedle sebe mohou spokojeně
existovat.
Mzungu si zvyká. Moje "mbeyská
máma", černoška Jane, která bydlí v bývalé koloniální
čtvrti Uzunguni, (volně přeloženo Bělochov,) a která cestuje po
světě, takže má bělochů někdy plné zuby, občas své dcery
napomene: "Nevař to jako Mzungu!" Tím se myslí, aby se
dalo vařit víc vody než jen na jeden hrnek čaje pro mne. "Nechci
tyhle mzunguvlasy!" To když jí v kadeřnictví chtějí vnutit
paruku s rovnými dlouhými. Jí samotné někdy říkají, že má
bílý styl přemýšlení. Je totiž celkem dost systematik. A mne
adoptovala v kavárně, kam si přišla dát poslední kafíčko před
školním rokem s dcerou, která je jinak na studiích v Evropě. Asi
je ve mně něco afrického, bělochy si domů jinak běžně nebere.
A co z toho plyne? Že černá i bílá
mají spoustu odstínů. Co je důležité, je očím neviditelné,
ale to už vědí všichni princové i lišky.
Komentáře
Okomentovat